۱۳۸۹-۰۸-۰۷

مرداد 1387

تعهد شتری
نوشته شده در دوشنبه چهاردهم مرداد 1387 ساعت 23:4 شماره پست: 306
امروز که برای امری اداری به یکجا مراجعه کرده بودم، گفتند برای ارائه مجوز به تو باید ازدواج کرده باشی.
من هم همینطوری گفتم که به زودی ازدواج خواهم کرد و مقدماتش انجام شده است. (مقدماتش یعنی این که می خواهم به این موضوع جدی تر فکر کنم... این را البته در ذهنم گفتم).
آقای مسئول هم گفت: مسئله ای نیست! بعد یک کاغذ جلویم گذاشت که باید تعهد بدهی و متنی را دیکته کرد که من تا سه ماه دیگر ازدواج خواهم کرد وگرنه تبعات آن به عهده اینجانب است!
هر چه هم با شوخی و خواهش و اصرار خواستم از زیر بار این تعهد خارج شوم، امکانش نبود و آقای مسئول هم با جدیت می گفت این شتری است که در خانه همه می خوابد و این تعهد هم شاید توفیقی بشود که زودتر بیچاره شوی!!
بالاخره این تعهد شتری را داده ام ولی .....
گلشن راز
نوشته شده در پنجشنبه سی و یکم مرداد 1387 ساعت 23:9 شماره پست: 307
یکی از کتابهایی که جدیدا خوانده ام، گلشن راز اثر سعدالدین محمود شبستری است.
گلشن راز اثری است خواندنی که در سال ۷۱۷ هجری قمری در پاسخ به ۱۵ سوال امیر سید حسینی هروی یکی از صوفیان هرات سروده شده است و نکته جالب اینجاست که سوالات و مباحث عمیق عرفانی و تا حدی فلسفی از سوی شبستری به شعر درآمده و سروده شده است.
شیخ محمود  شبستری بعد از ثنای پروردگار و مدح انبیا و اولیا خود ادعا می کند که:
به عون و فضل و توفیق خداوند     بگفتم جمله را در ساعتی چند
و با بیانی زیبا و خواندنی سوالات عرفانی و فلسفی را پاسخگو می شود. از جمله درباره تفکر:
نخست از فکر خویشم در تحیر    چه چیز است آن چه گویندش تفکر؟
و با منطق و فلسفه خاص خویش و یا با تمثیل و قاعده و مثل درباره هر یک از سوالات شرح و اشاره می کند.
او از ماهیت آدمی می گوید:
که باشم من؟ مرا از من خبر کن    چه معنی دارد اندر خود سفر کن؟

از سیر و سلوک می گوید:
چرا مخلوق را گویند واصل     سلوک و سیر را چون گشت حاصل؟
سوالات مربوط به نمادها و تمثیل های عرفانی را جواب می دهد:
شراب و شمع و شاهد را چه معنی است؟       خراباتی شدن آخر چه دعوی است؟
و به همین منوال سوال و پاسخ را به صورت منظوم درآورده و اثری ماندگار در زبان و ادب فارسی بر جای گذاشته است.
گلشن راز چندین مرتبه چاپ و تصحیح شده که یک مورد آن به شکلی زیبا و شکیل توسط انتشارات ایران یاران منتشر شده و چاپ دوم آن برای سال ۱۳۸۶ است.
لینک در ویکی پدیا                متن کامل کتاب در سایت قفسه

هیچ نظری موجود نیست: